Информацията все повече се управлява от алгоритмите на социалните мрежи, необходима е медийна грамотност. Около това мнение се обединиха в интервюта за БТА журналистът и водещ на предаването „120 минути“ по бТВ Светослав Иванов и влогърът Стефан Попов – Чефо.
Според доклад на Института „Ройтерс“ 56% от потребителите на Фейсбук в България използват социалната мрежа като източник на новини. Ютуб е източник за новини за една трета от своите потребители.
Информацията днес все повече се управлява от алгоритми и зависи какви са целите на големите компании, които стоят зад социалните мрежи, заяви Светослав Иванов. Алгоритмите предпочитат съдържания, които са вирални, посочи Стефан Попов – Чефо. Според него обикновено най-популярни са съдържанията с фалшивите новини, защото те умеят да стъпват на „много тънки емоционални струни на читателя или зрителя“. Трябва да направим всичко възможно нашите деца или следващото поколение да знае какви са опасностите и да може ясно да разграничава истина от лъжа, обясни Светослав Иванов. Трябва да инвестираме в медийна грамотност, отбеляза и Чефо.
Алгоритмите в социалните мрежи
„Дали на някой континент гледаемостта в Ютуб спада, а ако спада, как се променя алгоритъмът, така че хората да продължат да прекарват все повече време в Ютуб? Така например в Бразилия, преди по-малко от десетилетие, Болсонаро за броени месеци стана най-популярната личност, защото алгоритмите бяха настроени така, че теориите на конспирацията, изкривяването на историческите факти и подобен тип видеосъдържание да бъдат препоръчвани от алгоритмите“, коментира Светослав Иванов.
Алгоритмите със сигурност имат своята роля, те могат да направят някой клип или новина вирална, без по никакъв начин алгоритъмът да е проверил информацията изобщо истина ли е, посочи Стефан Попов – Чефо.
Социалните мрежи абсолютно абдикират от ролята си на отговорни за съдържанието, което се разпространява и на което те дават трибуна, каза Светослав Иванов.
Медийна грамотност
Трябва да инвестираме в медийна грамотност, смята Чефо. Неслучайно медийната грамотност е пряко свързано с финансовото благополучие на хората и най-медийно грамотните нации са и най-финансово облагодетелствани. Тези два показателя вървят ръка за ръка, коментира той.
Има хора в социалните мрежи, които наистина искат да ограмотят обществото, искат да допринесат хората да са по-информирани, по-анализиращи, защото светът е много бърз, заяви Светослав Иванов. „Всички „скролваме“. В момента светът препуска, той „скролва“ нагоре, както са се завъртали ротативките в Лас Вегас – те завъртат нагоре, това ражда зависимост на подсъзнателно ниво. „Скролвайки“ през света, в момента в главите на всички ни е пъзел, много трудно може да наредим парченцата в една голяма обща картина. И когато този пъзел е толкова хаотичен, ние сме склонни да се хвърляме в крайности“, коментира Светослав Иванов.
„Ние не сме севернокорейската партия да кажем: „Не, ние ще забраним това съдържание или онова съдържание“. Така няма да стане. Най-ефективният метод е чрез образование, медийна грамотност, това е ключът. Трябва да направим всичко възможно нашите деца или следващото поколение да знае какви са опасностите и да може ясно да разграничава истина от лъжа, обясни той.
Влиянието на социалните мрежи и на традиционните медии
Телевизиите оказват все по-малко влияние, смята Стефан Попов – Чефо. Според него социалните мрежи изживяват своя апогей. Тяхното влияние при всички случаи ще се увеличава. Няма да има път назад. Както в момента, телевизията гледа на радиото, интернетът до няколко години ще гледа на телевизията, абсолютно ще е задминал по всички параграфи тази медия, каза още той.
Телевизиите искат да подражават на интернет, на интернет поредици, на интернет мислене и го правят доста нескопосано, защото те са продукт на друго мислене, малко по-аналогово, посочи влогърът.
Интернет предлага една друга свобода, но в същото време тя е и минус, защото няма норма, няма коректив. Всеки може да каже, каквото си иска, и да твърди, че е истина. Но в същото време новините преди 50 години в България са следвали някаква норма и би трябвало те да са представяли истината. А дали е било това така, когато телевизията е била апаратът на властта, на комунистическата диктатурна власт, коментира Чефо. Много е сложно времето, в което живеем, все по-трудно е да отсеем информацията, отбеляза той.
„Не можем да кажем, че традиционните медии си отиват, а в Ютуб е истината“, коментира Светослав Иванов. В социалните мрежи трябва да има присъствие и на традиционните медии, които са изграждали своя авторитет десетилетия, някои и столетия, в които работят професионални журналисти, редактори. Те просто не си дават сметка, че могат да използват социалните мрежи по начина, по който ги използват много хора, които са далеч от нашата професия. И когато започнат да го правят по достатъчно атрактивен и привлекателен за младото поколение начин, тогава те ще изпълняват своята мисия успешно. Ако не го правят, каквото и да се случва, те ще губят и ще се свиват, заяви още Светослав Иванов.
Винаги, когато свършим работата си добре, отзвукът в социалните мрежи е огромен. Което е добра атестация, а и ние като екип се опитваме да използваме социалните мрежи като инструмент работата ни да достигне до колкото се може повече хора, каза още Светослав Иванов.
Създателите на съдържание в интернет
Има и много журналисти, които в момента работят в социалните мрежи и техният продукт е журналистически. Това, което те правят, е журналистика и аз ги поздравявам. На другия полюс има хора, които извършват очевидни манипулации с някакви користни цели, коментира Светослав Иванов. По думите му има и много почтени, умни хора, които създават съдържание, което може да наречем журналистическо. „Не можем да кажем, че е черно и бяло. Светът не е черно-бял. Ютуб не е черно-бял. Създателите на съдържание не са добри или лоши“, добави той.
Според Стефан Попов – Чефо огромна част от създателите на съдържание се концентрират върху това тяхното съдържание да стане вирално. „То може да бъде почти само и единствено чрез сензация, чрез простотия, чрез някой изключително „жълт“ похват на поднасяне на дадена тема“, каза той.
Големият въпрос е как да направиш смисленото и разумно съдържание вирално. Как да го направиш гледаемо, ядливо и пивко за зрителя, посочи Чефо. В интернет са млади хора, а те все още не са изградили емоционална интелигентност. Те нямат разсъдъка да преценят как този, който крещи, понякога не е правият и не е доминиращият, той може да е пропагандатор, каза още влогърът.
Повече вижте във видеото.