Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков присъства на първата инспекция на Автомагистрала „Хемус“ на участък в гаранционен срок край Ябланица.
Институтът по пътища и мостове прави проверка на републикански пътища и магистрали, които са влезли в експлоатация и все още не е изтекъл гаранционният период. По график през септември се предвижда измерване на повърхностна равност на 13 пътни участъка. Водещото при съставяне на графика е да бъдат измерени пътища, на които скоро ще изтекат гаранционните срокове, заяви министър Цеков.
По думите му предстоят допълнителни проверки на пет мостови съоръжения, за които също изтичат гаранционните срокове, също и десет пътни участъка, за които ще бъдат взети сондажни ядки, за да се установи има ли проблеми в качеството на тези обекти. Ако се окаже, че има такива, държавата да може да предяви правата си спрямо изпълнителите.
„Това е първият тест, който е някакъв тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и проблеми с качеството на вложения материал, за което се правят съвсем различни изпитания дали има проблеми с носимоспособност, дебелина на пътната конструкция“, посочи Цеков.
Той добави, че при установени нарушения, ще се следват разпоредбите на закона. Гаранционният срок за автомагистрали е седем години, за първокласни пътища – пет години, за третокласни – три. В рамките на този срок, ако се установят недостатъци, изпълнителят ще бъде длъжен да ги отстрани.
Началникът на отдел „Обследване на пътища и конструктивни качества на настилките“ в Института за пътища и мостове инж. Светослав Каймаканов обясни, че за проверките ще се използва лазерният профилограф, който е купен през 2008 г. със заем от Световната банка и е доставен на Института по пътища и мостове. „Използваме го активно за всички обекти, които се строят преди приемане“, каза Каймаканов.
Той обясни, че апаратурата работи с лазерни датчици, измерва неравностите на повърхностния слой на пътната настилка. „Има критерии и се прави честотна оценка на всеки километър, измерван съгласно международен индекс за неравности“, посочи Каймаканов.
Профилографът се обслужва от екип от двама души – водач и оператор. В реално време операторът може да следи на екран стойностите от измерванията. След това се обработват в офис. От днешната проверка резултатите ще бъдат готови до седмица.
