Министерството на образованието ще подкрепя университетите, за да привличат повече чуждестранни студенти

Как българските университети да привличат повече студенти от чужбина, включително от държави извън Европа. Това беше темата на организираното от Министерството на образованието и науката (МОН) двудневно обучение „Глобални хоризонти – стратегии за привличане на чуждестранни студенти в българските университети“, в което участваха близо сто представители на висши училища от цялата страна. Лектор беше Панайотис Каколирис, водещ международен експерт по стратегическо планиране и дигитален маркетинг, преподавател в редица гръцки университети и създател на теорията „Интелигентните отношения“ за цифровата трансформация на комуникацията с помощта на изкуствения интелект, съобщи пресцентърът на МОН.
Обучението бе открито от заместник-министъра на образованието и науката Наталия Митева, която поздрави участниците от името на служебния министър Галин Цоков. „Настъпват промени в парадигмата на световното образование. То става отворено и еднакво достъпно за почти всички млади хора в света. В този смисъл нашите образователни институции се състезават с целия останал свят. Те са гледани и избирани от младите хора наравно с хиляди други университети“, каза Митева.
По време на обучението бяха оповестени данни, според които през следващата 2025 г. се очаква в света да има 250 милиона студенти. Само преди десетилетие – през 2015 г., техният брой е бил 200 милиона. На фона на световната тенденция за увеличаване на броя на студентите, в Европа те намаляват по демографски причини. Затова европейските университети се стремят да привличат студенти от цял свят с най-различни похвати. Сред тях е силното онлайн присъствие на университетите, включително чрез различните социални мрежи.
Лекторът Панайотис Каколирис, който е част от екипа, представил иновативния комуникационен подход „intellemo“, съчетаващ интелигентност с емоционалност, запозна представителите на българските висши училища с различните способи да бъдат по-разпознаваеми в онлайн пространството. Това включва присъствие в социалните мрежи, като съдържанието в различните платформи е подбрано, за да достига най-успешно до търсената аудитория.
След първия ден, в който обучението беше основно теоретично, във втория – представителите на висшите училища работиха в групи по практически задачи и сформираха консорциуми между различни университети с общи цели. Те представиха и своя опит и предизвикателствата, пред които се изправят при привличането на чуждестранни студенти. Очертаха и много предимства на нашата страна. Сред тях са сигурната и гостоприемна среда, възможностите, които дават висшите училища за развитие и изследвания, приятният климат и начинът на живот в България, и други. Посочени бяха и успешни примери като този на Националната музикална академия, където се обучават близо 800 чуждестранни студенти, от които 300 са от Китай.
След обучението всеки от университетите ще получи и наръчник с полезна информация и с конкретни съвети за привличане на чуждестранни студенти.
Както БТА писа по-рано днес, образованието и бъдещето на младите хора са една от най-актуалните теми както за България, така и за Европа. И днес е ясно, че пътят ни към благоденствието, към просперитета и сигурността минават през образованието. Европа е плод на знанието и на духа, и те са главният й ресурс. Те са й дали всичко, към което милиони продължават да се стремят, а кой ни дава този ресурс – нашите учители, училища, учените и университетите ни, нашите изследователи и иноватори, и научните центрове, каза еврокомисарят по иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Илиана Иванова на форума „Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес“, организиран от вестник „24 часа“.
„Другият много важен и последен във времето момент от нашата работна програма беше предложението ни за европейска диплома, за което съм много развълнувана. Имахме срещи с някои от представителите на академичните институции. Това е проект, разработен с участието на университети от ЕС, включително и от България, и той би позволил създаването на такива общи програми с други висши учебни заведения в цяла Европа. Студентите ще могат да учат в няколко държави, да обогатяват своите знания и умения, и ще получат по-широко признаване на квалификацията си – без сегашните бюрократични пречки и времето, което е необходимо за признаването на такава диплома, ако тя е от няколко университета“, каза Илиана Иванова.
Във форума днес участва и служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари