Наградата от Global Music Awards е голямо признание за мен и се надявам да бъде голяма гордост за България, каза пред БТА Владимир Величков

Наградата от Global Music Awards е голямо признание за това, което правя като музикант и като композитор. Искрено се надявам това да бъде голяма гордост и за България, и за всички музиканти, които да в България, и това да ги мотивира да могат да имат повече изяви с авторска музика и да постигнат такива високи награди и постижения на световно ниво. Това каза пред БТА музикантът Владимир Величков по повод втората награда, сребърен медал, от Global Music Awards (Глобалните музикални награди), която получи за пиесата си „Пробуждане“.
Той разказа, че е кандидатствал за двете отличия – „Академия“ и Global Music Awards, след като миналата година бе предложен за номинация за наградите „Грами“ от канадската платформа „Етноклауд“. „Тъй като бях подготвил целия набор от документи, които са необходими за вписването в едни такива награди, аз ги подадох и в „Академия“, и в Global Music Awards“, разказа Величков. Още в началото на тази година стана ясно, че е спечелил приз за албума „Пробуждане“ от „Академия“ (The Akademia Music Awards). Във вторник вечерта е получил официално съобщение, че взима сребърен медал и от Global Music Awards.
Владимир Величков посочи, че за отличието на Global Music Awards, пиесата му е била в конкуренция с 20 000 други произведения. Носителите на призовете се определят от жури, което е съставени от изявени световни музиканти, композитори и продуценти в различни сфери, обясни той. В журито влизат композиторът и носител на награда „Грами“ Рики Кей, сопраното Дарлийн Колденховен, отличена с „Грами“, композиторът и продуцент Ари Филипс, носител на „Еми“ и др.
Музикантът каза, че очаква наградата му от Global Music Awards да му бъде изпратена, а през следващата година ще пътува до Лос Анджелис, за да получи приза си от „Академия“. „Една от наградите ми от „Академия“ е излъчването ми в 20 радиостанции в целия свят. Визирам Токио, Лондон, Париж, Сидни, Бостън, Лос Анджелис, Ню Йорк и др. И то само на тази, пилотната пиеса, която спечели сега сребърен медал за солово изпълнение“, посочи той.
МУЗИКАТА Е НЕОБЯТНА МАТЕРИЯ
„Музиката е такава необятна материя, че всеки един музикант цял живот се учи и най-накрая ненаучен ще си умре“, смята Владимир Величков. По думите му критериите за оценяване на подобни конкурси за музика са се променили, като в момента журитата търсят „нещо различно, нещо уникално само по себе си, което да въздейства на публиката“.
„Аз с този кавал – този битов народен инструмент, който има липсващи тонове в грифа, няма целия диапазон на свирене, по такъв начин представям моята музика, че тя въздейства на обикновения слушател и го кара да види картини, да осъзнае, да усети и да почувства това, което изпълнявам с този инструмент“, отбеляза музикантът.
Той обясни, че това, към което се стреми, е интеграция между различни световни стилове с вплитане на български фолклор и по-точно – с българския народен инструмент кавал. „Това нещо се приема и има доста голям интерес в чужбина, което за мен е голяма чест“, отбеляза Величков. 
Той разказа, че работи в колективи като оркестър „Канарите“, ансамбъл „Българе“, преподава в Пловдивския университет и в музикалното училище, в Плевен, прави проекти и с български, и със световни джазмени работя, но вижда какво е отношението на международните журита към него като музикант благодарение на това, че представя своя музика в такива авторитетни и знакови конкурси. 
„Това са хора, които може би не са познавали какво означава български канал. Те може да не са го виждали даже като инструмент. Но самото внушение, самият начин на свирене на тях им въздействат по такъв начин, че да са такива резултатите“, посочи музикантът. Това са такива награди, където аз нямам хора, които да лобират за мен и да кажат: „Гласувайте за него“, добави Величков.
За предложението за номинацията за „Грами“, както и за помощта при подготвянето на всички необходими документи както за тези награди, така и за отличията на Global Music Awards и „Академия“ той изразява благодарност към екипа на платформата „Етноклауд“ и музикалният й директор Ал Марконе. „В един момент, в който тези хора разбраха, че всичко си финансирам сам, те казаха: „Ние ще работим с теб напълно безвъзмездно“. Това е един период от шест месеца ежедневен труд. Защото целият набор от документи, който трябва да се събере – всички метаданни, кодове и хиляди неща, докато се оформят и се входират, за да влезеш в ранглистата на кандидатите на тези световни музикални награди, това отнема много ресурс и много труд“, разказа българският музикант. По думите му в България е получил съдействие от Кирил Здравков, който е помогнал с осигуряване на нужните кодове на всички пиеси.
ПРОБУЖДАНЕ
Пиесата „Пробуждане“ показва неговата концепция за представянето на музиката и начина на свирене на кавал, свързан с преплитането на различни регистри в една октава, изсвирването на два или три тона едновременно. „Кавалът се води монофоничен аерофонен инструмент, тоест – инструмент, от който може да се извади само един тон по време на свирене. Аз, с дълги творчески търсения и много години труд, съумях да изкарам два, дори три тона едновременно в инструмента, които се преливат в различни регистри. И всяко едно такова нещо въздейства върху слушателя“, обясни той.
Величков е автор на музиката на пиесата, аранжиментът е на Ефтим Чакъров, а вокалите – на съпругата му Диана Величкова. 
„Отзивите са невероятни. Много хора даже не могат да повярват, че това е изсвирено от българския народен инструмент кавал. И ми се е налагало много пъти да обяснявам, да показвам инструмента, да пускам по-автентични образи, за да чуят хората как се е свирело автентично и как свиря аз сега, в момента. По какъв начин изразявам музикалната мисъл и материя“, каза музикантът. Допълва, че всичко в пиесата наистина е изсвирено от кавала, като в произведението няма компютърна редакция, или „компютърни престъпления“. „Има доста изпълнители, които доста си редактират музиката, за да излезе един качествен проект. И когато го чуят слушателите на живо, това не е де факто това, което е на запис. Докато аз това нещо не си го позволявам и е против моите принципи, начини на свирене и на работа“, отбеляза той.
Пиесата е част от едноименния албум на Владимир Величков. Той разказа, че нарочно е озаглавил диска си „Пробуждане“, тъй като музиката предизвиква „пробуждане на сетивата, на усещанията за начина на живот, но и на усещанията за начин на изпълнение, интерпретация на музиката от кавала“.
Това е един съвсем нов, може да се каже и революционен, начин на изразяване на този български народен инструмент, посочи Величков.
ПРЕДСТАВЯ НОВ ПРОЕКТ С „БЪЛГАРЕ“ ПРЕЗ ЕСЕНТА
В момента музикантът работи върху нов проект с ансамбъл „Българе“. В него ще бъдат съчетани кавал, инструменталисти от балканските държави, със симфоничен оркестър, църковен хор, народен хор, с 3D мапинг, с лазерни проекции и много други такива сценични ефекти, посочи Владимир Величков.
През месец ноември в българското посолство в Рим предстои изява на формацията му The Bakers с ученици от музикалното училище в Плевен. А с „Жарава“ ще имат участия през следващите месеци на Плевенските джаз вечери и на празника на сливата в Троян.
Владимир Величков завършва средното си образование в Националното училище по изкуствата „Панайот Пипков“ в Плевен, след което се дипломира в специалността „Кавал и дирижиране на фолклорни състави“ на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив. От 2015 г. преподава кавал, камерни състави и теоретични дисциплини в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. 
Основател е на групата за етно джаз “Жарава”. Величков е свирил с Антони Дончев, Стоян Янкулов- Стунджи, Иво Папазов, Теодосий Спасов и други.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари