Новата организация на движение, която се въвежда в част от центъра на София, се прие разнопосчно от общински съветници и граждани

Новата организация на движение, която се въвежда по булевардите „Витоша“, „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“, се прие разнопосочно от общински съветници и граждани по време на днешното извънредно заседание на постоянната комисия по транспорт към Столичния общински съвет (СОС).
До свикването на заседанието се стигна, след дни на протести на кръстовището на бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“, на живущи и собственици и ползватели на търговски обекти в района. Те изразяват своето несъгласие срещу промените в организацията на движение, които започнаха да се въвеждат по време на Великденските празници. Според гражданите въвеждането на двупосочно движение по ул. „Фритьоф Нансен“, което предстои да се случи до дни, ще създаде предпоставки за задръствания по улица, по която движението иначе се осъществява без проблеми. Затруднения в трафика вече има според протестиращите заради обособените бус ленти на пътното платно по „Витоша“, „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“. Други важни проблеми, според несъгласните, са намаляването на паркоместата и начина на паркиране, което води до ограничаването на достъпа с автомобили до жилищата на хората и търговските обекти в района.
На днешното заседание на транспортната комисия присъстваха председателят ѝ Иван Таков, като, освен нейните членове общинските съветници, дойдоха и много граждани, които живеят в засегнатите от промените улици и булеварди, както и много велосипедисти, и представители на неправителствени организации. Заместник-кметът по транспорта Илиян Павлов и кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков, в чийто район всъщност се оправят промените, също участваха в дискусията.
Иван Таков от БСП, който е председател на комисията по транспорт, каза по време на заседанието, че с промените се настройват едни граждани срещу други граждани и намери умисъл в тези действия. Той подчерта, че все още очаква документите, на базата на които се въвежда новата организация на движение и които, въпреки че отдавна е изискал, не са му предоставени като председател на транспортна комисия. Той изтъкна, че решението за промените е взето, без да е одобрено от транспортна комисия и без да е обсъдено с граждани. Той поиска връщане на старата организация на движение. Цялостната сума на ремонта възлиза на около 1 млн.лв., каза Таков и постави въпроса кой ще носи отговорност за похарчените пари, ако трябва да се възстанови старата организация на движение.
За същото настоя в зала и Трайчо Трайков и изтъкна, че не са предвидени и въведени компенсаторни мерки за живущите, той не е знаел за реализирането на проекта, нито пък той е бил обсъден с обществеността в района.
От „Синя София“ се присъединиха към мнението на Таков и Трайков и съобщиха, че внасят в СОС доклад за възстановяване на старата организация на движение и паркиране в района на бул. „Витоша“, бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“. Ако бъде прието, решението задължава кмета на столицата да възстанови старата организация на движение и паркиране в района, посочиха Иван Сотиров и Ивайло Йонков.
Не правим нищо повече от реализация на проекти, планирани отпреди 12 години, но отлагани във времето, заяви общинският съветник Андрей Зографски от групата на „Продължаваме промяната-Демократична България“ („Спаси София“) по време на дебата. Зографски подчерта, че само за последните 24 часа са пристигнали около 250 становища към комисията по транспорт, от които 223 са „за“ проекта за новата организация на движение, а само 20 са „против“. Според него настройването на едни групи от обществото срещу други е „грешна стратегия на онези, които си правят предизборна кампания“. Нито „Спаси София“, нито кметът Терзиев участват в предизборна кампания, подчерта той.
Неговият колега Борис Бонев, с публикация в социалната мрежа, коментира, че отчита някои пропуски от тяхна страна, които ще Ъдат поправени,  но също припомни, че проектът за промяната в организацията на движението не е нов, той е заложен в плана за устойчива градска мобилност от над десет години и е препотвърден в различни доклади на чужди архитекти, които са се занимавали с градоустройство на градовете.
Карлос Контрера, който е заместник-председател на комисията по транспорт заяви, че новата организация на движение ще доведе до задръствания по булеварди, по които досега автомобилите са преминавали нормално. Относно въвеждането на зона за паркиране за живущите, т.нар. червена зона, идея на Трайчо Трайков, Контрера посочи, че всяка промяна в правилата за паркиране може да се случи само и единствено след широко обществено обсъждане.
Според Антон Хекимян от групата на ГЕРБ по бул. „Патриарх Евтимий“ стават задръствания не само по обяд и не само в час пик, а през целия ден, което води до замърсяване на въздуха. „Нито анализите на Бонев за трафика са точни, нито обещанията на Терзиев за по-чист въздух ще се реализират“, заяви общинският съветник. Сред проблемите, които той определи като следствие на новата организация на движение, са превръщането на бул. „Патриарх Евтимий“ от ринговите булеварди с мащабите на квартална улица; превръщането на бул. „Витоша“ в паркинг на открито; допълнително натоварване на паралелните пътни артерии; орязване на повече от обявените 50 места за паркиране в района на трите булеварда.
Следващото заседание на комисията по транспорт се предвижда да бъде през юни, съобщи председателят ѝ Иван Таков, като дотогава той очаква всички необходими анализи, документация и планове, на база на които е взето решението за въвеждането на промените да станат достояние на комисията, за да може да вземе тя своето решение. Ако се приеме връщането на старата организация на движение от комисията, решението ѝ ще бъде разгледано на сесия на общинския съвет. Ако то бъде прието, кметът на София ще бъде длъжен да възстанови предишната организация на движение, обясни възможностите Иван Таков.
Междувременно протестите на граждани продължават, като и тази вечер те се събират на кръстовището на бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“.
 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари