Почти 12 000 ученици, над 1000 учители и близо 6000 родители са се включили в инициативи за създаването на по-сигурна, безопасна и позитивна образователна среда в училище. Дейностите са реализирани по съвместната програма „Стъпки заедно“ на Министерството на образованието и науката (МОН) и на УНИЦЕФ в България.
Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков и представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн посетиха днес Седмо средно училище „Св. Седмочисленици“ в София, за да разберат как програмата „Стъпки заедно“ е помогнала на учениците да създадат по-безопасна и по-позитивна среда в тяхното училище.
Събитието бе организирано от УНИЦЕФ и от МОН, със съдействието на ръководството и с учениците от Седмо училище в София – едно от петте пилотни училища в страната, които въвеждат и прилагат успешно програмата.
На срещата учениците дискутираха за това какво ги е мотивирало да станат миротворци и как в тази си роля са подкрепили създаването на по-позитивна среда в училище.
„Стъпки заедно“ е програма за сигурна училищна среда и за превенция на тормоза и насилието в училище, съвместно изпълнявана пилотно от УНИЦЕФ в България и МОН, с активното участие на пет училища през 2020-2022 г. Училищата са: Седмо СУ „Св. Седмочисленици“ в София, Природо-математическата гимназия „Проф. Емануил Иванов“ в Кюстендил, СУ „Георги Бенковски“ в Тетевен, СУ „Христо Смирненски“ в град Искър и СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в град Завет.
Програмата представлява цялостна училищна политика за сигурна образователна среда и подпомага прилагането на Механизма за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на предучилищното и училищното образование.
Министър Галин Цоков каза на учениците, че много важно е това, което правят по тази национална програма „Стъпки заедно“ и благодари за подкрепата на УНИЦЕФ за това нашата образователна система да се развива в идеята и в практиката на позитивната образователна среда. Много е важно и това към какво е насочена тази програма – за справяне с агресията и насилието. Изследванията в Европа и по света години наред показват, че най-добрият начин да се справят различните образователни системи с агресията, с насилието в училище е чрез развитието на позитивната образователна среда, отбеляза образователният министър.
Той каза, че развитието на позитивната образователна среда се осъществява чрез възможността за по-усилено, по-акцентирано социално-емоционално учене. Вашата програма се нарича „Миротворци“, може би трябва да направим и модул „Добротворци“, защото, за да бъдете добри хора в обществото, вие трябва да имате изградена тази социална интелигентност, за да можете да се справите с различните конфликтни ситуации, взаимодействайки с вашите съученици, но и да правите добро с различни социални дейности и доброволчество, с тези думи се обърна към учениците министър Галин Цоков.
От тази година националната програма е разширена по отношение на проекта „Стъпки заедно“ в отделна национална програма и ще може да бъдат обхванати повече училища, каза пред журналисти образователният министър. Нашите деца и ученици трябва да се развиват не само като знаещи и можещи, но и като социално-емоционални и интелигентни хора, а програми като тази, които акцентират върху позитивната среда и личностното развитие на учениците, са много важни, заяви образователният министър.