От 11 февруари 2009 г. Европа отбелязва Европейския ден на спешен номер 112

Рекламирай в beZpartien.bg

На 11 февруари Европа празнува Европейския ден на номер 112. Денят се отбелязва в страните от Европейския съюз (ЕС) с решение на Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз от 11 февруари 2009 г. Целта е да се повиши информираността на обществото за ролята на единния номер за спешни повиквания във всички страни на ЕС. На този ден всяка страна от ЕС отчита работата на службите за спешно реагиране, популярността на телефон 112 и нивото на обслужване на спешните повиквания. Причината да бъде избрана тази дата е, че датата включва телефонния номер (11/2).
На 11 февруари с. г. е подписано споразумение за сътрудничество за осигуряване на ефективно функциониране на Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 между министъра на извънредните ситуации Емел Етем, министъра на вътрешните работи Михаил Миков и министъра на здравеопазването Евгений Желев. 
В емисиите „Международна информация“ четем за обявяването от Европейските институции на 11 февруари за „Ден на телефон 112“:
Европейските институции обявиха 11 февруари  за „Ден на телефон 112“
Брюксел, 11 февруари 2009 г. /Кор. на БТА Атанас Матев/ Главните европейски институции – Европейският парламент, Съветът на Европейския съюз и Европейската комисия, обявиха 11 февруари за „Ден на телефон 112“.
Една от многобройните прояви по този повод бе свикване на експертна среща за страните членки в съюза,  в които функционира единният европейски номер за спешни повиквания 112. На практика това са всички страни в Европейския съюз.
В срещата участва и главният директор на „Национална система 112“ Стоян Граматиков. Той представи Националната система за спешни повиквания в България, която беше изградена за 9 месеца от Министерството на извънредните ситуации, Министерството на вътрешните работи и Министерството на здравеопазването.
Негови колеги от другите страни в Европейския съюз също представиха моделите на националните системи на спешния номер.
Във връзка с днешния ден в Европейската комисия бяха представени и резултатите от  изследване на Евробарометър в страните членки на ЕС съюз  във връзка с телефон  112. Според него най-информирани за  този номер и националните спешни телефонни номера са гражданите на България /54 на сто/ и Румъния /49 на сто/. На другия край е Великобритания с едва 6 на сто информираност.
В България и Румъния имаше проблеми с въвеждането на телефон 112, което стана едва към  края на миналата година. Това ни накара да ги заплашим със  съдебно дело срещу тях в Люксембург. А ето, сега тези страни  са начело на класацията за информираност за телефон 112, заяви за БТА Мартин Селмайр, говорител на комисар Вивиан Рединг, отговаряща за информационното общество и в това й качество и за въвеждането на телефон 112 в Европейския съюз. 
България бе похвалена и за друго. Проблем при ползването на телефон 112, който може да се набира безплатно от всяка страна в Европейския съюз е, че не винаги по него може да се контактува на най-разпространените  езици в Европейския съюз. България, показва проучването, е една от малкото страни в съюза, където разговорът по телефон 112 може да се води на английски, френски и немски, най-разпространените  езици в съюза.
***
Директорът на Национална система 112 Стоян Граматиков представи в Брюксел работата на спешния телефон
София/Брюксел, 11 февруари 2009 г. /БТА/ Директорът на Национална система 112 Стоян Граматиков представи днес в Брюксел работата ѝ на годишна експертна среща  на страните членки на ЕС, в които спешният телефон функционира. Това съобщи министерството на държавната политика при бедствия и аварии. 
Пред представители на Белгия, Чехия, Латвия, Литва, Люксембург, Холандия, Гърция, Кипър, Испания, Швеция, Австрия, Финландия и Румъния Граматиков разясни структурата на системата в България. На срещата бяха отчетени успехите на страната ни по отношение на предоставянето на услугата на всички български граждани. Още шест държави презентираха работата на националните си системи 112. 
На форума днес бе оповестено проучване на „Евробарометър“, което показва, че българите са едни от най-информираните  за работата на спешния телефон 112.  Изследването сочи още, че България е една от малкото страни в Евросъюза, където разговорът може да бъде осъществен на най-разпространените езици – английски, френски и немски. 
Препоръките  на Еврокомисията, които бяха отправени към участниците в експертната среща, бяха в посока усъвършенстване на услугата, повишаване информираността на европейците за какво служи телефон 112 и увеличаване броя на чуждите езици, ползвани от операторите.
***
Във „Вътрешна информация“ на БТА четем за подписването на междуведомственото споразумение за ефективното функциониране на спешен номер 112:
Министрите Емел Етем, Михаил Миков и Евгений Желев подписаха споразумение за сътрудничество за ефективното функциониране на телефон 112
София, 11 февруари 2009 г. /БТА/ Министърът на извънредните ситуации Емел Етем, министърът на вътрешните работи Михаил Миков и министърът на здравеопазването Евгений Желев  подписаха днес споразумение за сътрудничество за осигуряване на ефективно функциониране на националната система за спешни повиквания  с единен европейски номер 112. Церемонията по подписването е по повод  днешния Европейски ден на телефон 112.  
Директорът на „Национална система телефон 112“ Стоян Граматиков  запозна министрите с работата на софийския център, където работят 18 оператори и 6 координатори.
Системата за спешни повиквания 112 действа от септември 2008 г.
***
Системата за спешни повиквания 112 в България започва да действа от 30 септември 2008 г:
Телефон 112 от днес има 100 процента национално  покритие
София, 30 септември 2008 г. /БТА/ Телефон 112 от днес има 100 процента национално покритие. Това съобщиха на БТА от пресцентъра на Министерството на Извънредните ситуации.
Това е станало със старта на последните два центъра на спешния номер в Кърджали и Варна, които от 8 часа тази сутрин покриват областите Кърджали, Пловдив, Смолян, Хасково, Пазарджик, Варна, Добрич, Шумен и Търговище. С това изграждането на системата в страната приключи и телефон 112 става достъпен от всяка точка на страната.
Освен със Спешна медицинска помощ, Полиция, Гражданска защита и Пожарна безопасност и спасяване, центърът във Варна работи и с Координационния център на Морска администрация в града. Операторите в двата центъра владеят английски, немски, френски, руски, турски, румънски, гръцки и арабски езици. 
Шестте центъра от Националната система 112 са оборудвани с най-модерната компютърна и комуникационна техника. В тях успешно са внедрени информационно-комуникационните системи, чрез които се осъществява свързването на отделните служби както помежду им, така и между отделните областни градове. 
Република България изпълнява изискването на Европейския съюз за локализирането на повикващия от телефон 112. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *