Проф. Кирил Божков: Винаги съм се прекланял на старите майстори и съм се опитвал да не остана глух и сляп за съвременното изкуство

Всеки художник е уникален по неповторим начин. Картините, които представям, по един или друг начин тълкуват въпроси, различни гледни точки и философски разбирания. Думите на проф. Кирил Божков цитират от музей-галерия „Анел“, където от 4 до 23 юни ще бъде представена негова юбилейна изложба.
Винаги съм се прекланял и възхищавал на „старите майстори“, но и винаги съм се опитвал да не остана глух и сляп за съвременното изкуство, казва още Кирил Божков. На 15 май той отбеляза своята 60-годишнина.
Проектът, наречен „Дългите спомени за краткия миг“, включваща творби от 1991 до 2023 г. „Експозицията разкрива виртуозното изкуство на Божков с богати асоциации и символи. Неговите картини съчетават историята и съвремието, изследвани и в доктората му „Нови параметри на представата за виртуозност във фигуралната живопис през XX век“. Божков използва постконцептуален подход, като интегрира глобалния свят на информационната мрежа и понятията за време в своето изкуство, подчертавайки важността на посланията и тяхната концептуална интерпретация“, коментира кураторът Пламена Димитрова-Рачева.
„В живота непрекъснато се сблъскваме с различни стилове и „-изми“ в изкуството на 20-и и 21-ви век, които могат да съществуват заедно в творбите на съвременните творци. Живописта на Кирил Божков не прави изключение. Неговите големи платна наподобяват огромни плазмени екрани в места с активна комуникация и трафик, или съвременно изкуство в просторни музейни салони като галерия „Анел“. В изложбата са представени 60 творби, колкото са годините на художника, обединени около най-мащабната му картина „Животът“ от 2015 г. – апотеоз на творческия му мироглед, включваща 4444 фигури в четири земни и неземни светове, разкриващи загадката на човешкия живот“, допълва куратотът. 
„От ранните си произведения през 1991 г. досега, Кирил Божков създава фигуративна живопис с реалистични елементи, повлиян от асоциативни направления и сюрреализма. Неговите платна с приказен фантазен свят носят названия като „Оазис“, „Шехерезада“, „Сън“, „Участ“, „Сбогуване“, „Грехът“, впечатлявайки със свободата на изразяване. Художникът умело разширява артистичните си прийоми, използвайки похвати от поп арта, концептуалното изкуство и сюрреализма. Композициите му отразяват психологическата реалност на живота му, наситени с метафорични и асоциативни внушения. Произведения като „Фауна 1 и 2“ и „Дългият спомен от краткия миг“ са мисловни картини, инспирирани от личния му свят и от изкуството на Караваджо и ренесансовите майстори. Божков формира уникален стил, който съчетава проникновени психологически образи, наративни и химерични пространства, неочаквани метаморфози и драматични контрапункти на динамика и статика“, казва още Пламена Димитрова-Рачева..
Картините „Дежа вю“, „Юбилей“, „Четири жени и седем мъже“ от 2018 г., както и „Есента, есента“, „Романтичен портрет“, „Гениоти в зала с огледала“, „Аз съм спомен“, „Притча за нещата“ от 2020 г. са създадени по време на пандемията. Те са големи формати, в които цветовете и фигурите оживяват магично, придобивайки метафизично и духовно въздействие, сходно с религиозното изкуство, посочва кураторът. В този период, Божков включва и сцени от ежедневието си – ярки и цветни интерпретации на градския живот като „Кафене“, „Разходка“, „Семейство“, „Улица 1 и 2“, „Сватба“, както и лирични образи като „Майка“, „Балерина“, „Момиче“. Те са портрети на отчуждение, подтиснати инстинкти и несподелени чувства.
По думите на Пламена Димитрова-Рачева големите живописни композиции на Божков са експресивни и свободни, с емоция и енергия, видими в цветовете и формите. Намесата на геометрични и стилизирани елементи, реално и абстрактно, създава нови авторски фигурации. Картините „Ритуал“, „Спомени на душата“, „Разходка“, „Мъжът и неговият меч“, „Танц“ демонстрират майсторска живопис с тонални плоскости, фини преходи и контрасти, създадени с артистичен замах. Божков импровизира с четката, създавайки зигзаги, радиали, спирали, вертикали и хоризонтали, балансирайки експресивните петна и линии.
Проф. д-р Кирил Божков е роден в Нови хан. Завършва специалност „Стенопис“ в НХА през 1991 г., а от 1994 г. преподава живопис. От 2024 г. ръководи катедра „Живопис“ в академията. Член е на Съюза на българските художници от 1997 г. Автор е на дисертацията „Нови параметри на представата за виртуозност във фигуралната живопис през XX век“.
Участвал е в над 250 групови изложби и има над 60 самостоятелни изложби. Награден е с повече от 10 най-високите награди за акварел в международни изложби по цял свят, някои от които са първа награда на Международния акварелен фестивал в Кордоба, Испания (2023), златна награда на Международното акварелно биенале в Хамянг, Корея (2021), първа награда на Биеналето на акварела Kipus в Боливия (2019), победа в интернационалната категория на Акварелното биенале в Куала Лумпур, Малайзия (2018), първо място за портрет на Акварелното биенале в Тирана (2017), награда на IWS България за принос в акварелното изкуство на Триеналето във Варна (2016).
Творби на Кирил Божков се намират в Националната художествена галерия, Софийската градска художествена галерия, Народното събрание, Министерството на финансите и много обществени и частни колекции по света.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари