Разширяват се възможностите за дуално обучение в професионалните гимназии

Разширяват се възможностите за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) в професионалните гимназии. То ще може да се осъществява от по-голям брой наставници и преподаватели, като ще се провежда в реална работна среда при гъвкав график. Това предвиждат промени в Наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, които са публикувани за обществено обсъждане на страницата на Министерството на образованието и науката (МОН), съобщи пресцентърът на ведомството.
Част от измененията са свързани с облекчаване на изискванията за професионален опит на наставника, както и с разширяването на обхвата на притежаваната от него професионална квалификация. Допълнени са и разпоредби за подобряване на процесите в кариерното ориентиране на учениците и на готовността им за работа в реална работна среда, чрез предварително запознаване с дейността на предприятието – партньор в дуалното обучение.  
Откроява се и възможността за прилагането на гъвкав график при провеждане на практическото обучение в реална работна среда през учебната година, с оглед спецификата на производствения процес или със сезонния характер на някои стопански дейности.
Други промени акцентират върху съобразяване с потребностите на пазара на труда от определени професионални квалификации, заявени от работодателите и отразени при подготовката на план-приема. Постига се яснота по отношение на провеждането на практическото обучение в реална работна среда за учениците в 11-и клас, които нямат навършени 16 години. 
Предвидените промени в Наредбата са в съответствие с приетите изменения в Закона за професионалното образование и обучение. 
Както писа БТА, през учебната 2023/2024 година над 156 000 ученици се обучават в професионални направления, а техният брой се увеличава с всяка изминала година. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков през февруари тази година при откриването на ежегодния училищен панаир на Националната търговско-банкова гимназия. Със събитието училището отбелязва своята 111-годишнина и 25 години от започването на проекта „Интегративно практическо обучение“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари