С 65% се увеличава коефициентът за финансиране на студентите по педагогика и те ще имат повече практически часове, каза министър Галин Цоков

С 65% се увеличава коефициентът за финансиране на обучението на студентите по педагогически специалности. Това ще позволи да се насочат повече средства за практическа подготовка на бъдещите учители, които ще прекарват повече време в базовите училища и ще получат по-голяма подкрепа от учители наставници. Това съобщи служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на конференцията „Развитие на уменията в България“, на която Организацията за икономическо сътрудничество развитие (ОИСР) представи доклада за страната ни, изготвен по проекта „Техническа подкрепа за стратегия за уменията в България“. Проектът е финансиран от Европейската комисия и подкрепя една от целите, заложени в Пътната карта за присъединяването на България към ОИСР, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Част от препоръките в доклада са свързани с изграждането на умения у учениците и възрастните за реализация на променящия се пазар на труда и с квалификацията на учителите. „Моделът на първоначалната подготовка на нашите учители ще бъде по-компетентностно ориентиран. Няма да се случва само в университетските зали, а ще се пренесе в по-голяма степен в класните стаи. Така че нашите студенти – бъдещи учители, още от университетската скамейка да имат изградени професионални умения, които ще са им необходими, когато започнат работа“, обясни министърът. По думите му следващата седмица ще се състоят дискусии с факултетите, които подготвят бъдещи учители как да се случи най-добре тази промяна.
В тази насока ще се работи и със студенти по други специалности. Тази година по проект на МОН за първи път се въвежда дуално обучение във висшето образование. „Това ще даде възможност на студентите да получат по-компетентностно ориентирано образование за изграждане на умения за съответното работно място – фирма, организация, училище, за да могат те да станат добри специалисти още с влизането на пазара на труда. Това ще даде стратегическо предимство на нашето висше образование“, каза министър Цоков.
Той припомни, че вече бяха направени стъпки за промяна и на учебните програми в училищата, които също да акцентират върху формиране на умения на учениците, а не толкова върху усвояване и възпроизвеждане на понятия. В тази посока се променя и оценяването. „През тази година успяхме да променим характера на 50% от задачите от външното оценяване в десети клас по български език и литература (БЕЛ), и по математика – да бъдат задачи с по-голяма практическа насоченост, свързани по-скоро с установяване на уменията, не само с възпроизвеждане на знания на учениците“, обясни министърът. По думите му предстои тази промяна да се случи от тази година и в изпита за четвъртокласниците, а от следващата  и за седмокласниците.
На конференцията заместник-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова представи политиките за учене на възрастни и развитие на уменията. Представен беше и проектът на МОН „Програма за уменията“, насочен към възможностите за учене през целия живот и валидиране на уменията на възрастни. Обсъдена беше и една от препоръките на ОИСР за изграждане на Национален съвет за уменията.
„Уменията на младите и възрастните са в своята логична връзка и последователност“, коментира замeстник-министърът на образованието Таня Михайлова на форума. Тя отбеляза, че най-ценният ресурс са хората, а най-добрата инвестиция не е материална, а е знанието.
В конференцията участваха заместник-министърът на образованието Наталия Митева, ръководителят за „Стратегии за уменията“ в ОИСР Андрю Бел, координаторът на проекта за България Рикардо Еспиноа, председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, представители на работодателските организации, на академичната общност и на неправителствения сектор.
 
 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари