С „Танцови инструкции“ закриват 17-я фестивал „Антистатик“

С „Танцови инструкции“ закриват 17-ото изданието на „Антистатик“. Събитието е тази вечер на сцена „Дерида“, съобщават от екипа на фестивала за съвременен танц и пърформанс.
„Няма да е вечно така“ – това пише на табелата, която хореографът Мориц Острушняк разнася по сцената, докато танцьорът Даниел Конант танцува шуплатлер (традиционен танц, популярен в Горна Бавария, Тирол и Залцбург – бел. ред).
„Солото „Танцови инструкции“ е пълно със саморефлексия и иронични референции, които се противопоставят на всяка възможна дефиниция. Острушняк остава верен на еклектичния стил на последните си представления, позволяващ на изпълнителите неусетно да преминават от шуплатлер до grand jeté (вид балетен скок – бел. ред), от работа с краката като при бокса до брейк, от балетен реверанс до скачане на въже. Свързващите елементи между всичко това са звукът, бумтенето, пляскането, дишането, скачането и тупкането, които изпълват пространството с постоянен ритъм. Главното действащо лице е като навито на пружина и неуморно си проправя път сред тези канонични движения, сменяйки бързо една след друга пози на съпротива, борба и победа, стилизирана мъжественост, младежка култура, класически балет, бални танци и спортове, и създавайки една абсурдна поредица от противоречащи си елементи, които се надскачат, присмиват си се и се сблъскват. Цялото това съчетание игриво, но безмилостно отвежда право в бездната“, разказват от екипа на фестивала.
Тематично представлението завършва с песента Der Mussolini на германската група DAF, която звучи буквално като танцови инструкции – „танцувай Мусолини, танцувай Адолф Хитлер, танцувай Иисус Христос…“.  
В творчеството си Мориц Острушняк се интересува от промените, настъпващи във физическите и обществените преживявания във времето на дигитализацията и виртуалната реалност. Неговите представления са пространства, изградени от хиперлинкове, служещи си с медийния арсенал на 21-ви век.  Използвайки принципите „Избери и смеси“ и „Изрежи и постави“, той създава един разказ за реалността, съставен от крайно разнородни елементи и връзки, в който границите между политика, забавление и популизъм стават почти неразличими, посочва критиката.
Като активен участник в графити сцената, Острушняк развива своя интерес към съвременния танц през брейка. Учи в международното училище за съвременен танц „Ивансън“ в Мюнхен. Завършва обучение при Морис Бежар в Луизиана. От 2013 г. работи като хореограф на свободна практика и създава солото Island of Only Oneland, както и груповите представления Text Neck, Boids, Unstern и Autoplay. Премиерата на представлението му Yester:Now (2021) се осъществява в най-голямата концертна зала в Мюнхен – тази на филхармонията в Гастейг, а през 2022 г. поставя Terminal Beach в центъра за събития „Утопия“ в Мюнхен.
Представленията му са показвани и по много европейски фестивали. Unster е селектиран за Германската танцова платформа през 2020 г., а солото „Танцови инструкции“ – за изданието ѝ през 2022 г. Острушняк е избран и за един от 20-те изгряващите хореографи на платформата Aerowaves за 2021 г., a през 2020 г. е отличен с Наградата за развитие на танца на град Мюнхен. През 2022 г. получава тригодишна стипендия от Отдела за изкуство и култура на Мюнхен и тригодишна творческа подкрепа от един от шестте федерални фонда за подкрепа на изкуствата и културата в Германия – “Fonds Darstellende Künste . Член е на асоциацията на хореографите Tanztendenz München e.V и през 2019/2020 г. получава подкрепата на мрежата Grand Luxe. 
/ДД

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари