Законопроектът за съдебната власт съдържа сериозни недостатъци и се нуждае от редакция и допълнително обсъждане, смятат от прокуратурата

Законопроектът за съдебната власт съдържа сериозни недостатъци и се нуждае от редакция и допълнително обсъждане, пише в становище на прокуратурата. То е изпратено от и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов до служебния министър на правосъдието Мария Павлова, информират от държавното обвинение.
Предложеният проект на ЗСВ съдържа сериозни недостатъци и противоречиви норми, които налагат допълнително обсъждане и неизбежна редакция на значителна част от текстовете. В него са заложени противоконституционни норми и законодателни решения, които не могат да бъдат обяснени по друг начин освен като резултат от съзнателен и политически мотивиран стремеж за неравно третиране на съдиите и на прокурорите и следователите, посочва и.ф. главен прокурор.
В становището е направен обстоен преглед на предложенията за промени, като са изложени аргументи за това, че някои от тях не съответстват на Конституцията и са в противоречие с принципите на правовата държава. 
Други са неясни, непрецизни, вътрешнопротиворечиви, крайно неудачни, част от конституционните норми са пренесени буквално в проекта за ЗСВ без да са доразвити детайлно, пишат от прокуратурата.
Закриването на Върховната касационна прокуратура и на Върховната административна прокуратура и създаването на една Върховна прокуратура (ВП) представлява значително преструктуриране на прокуратурата, неотговарящо по вид на върховните структури на съда. Това е преструктуриране, което може да бъде извършено единствено от Велико народно събрание. Създават се и предпоставки за „свиване“ на правозащитната функция на прокуратурата само до един от способите – наказателния. Указва се какви направления следва да се създадат в двата отдела на ВП, без да се отчита спецификата на нейната дейност, пише в становището.
Обръща се внимание, че в проекта за ЗСВ се предвижда членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС) и на Висшия прокурорски съвет (ВПС), които са магистрати, да са едновременно и съдии, прокурори или следователи. Подобно решение на практика обаче отрича статута на ВСС и  ВПС като постоянно действащи органи. В проекта се предвижда всеки съдия, прокурор и следовател, членовете на ВСС и ВПС, главният инспектор и инспекторите да декларират в едномесечен срок от постъпването си всички свои дейности и членства в организации, включително тайни и/или неформални организации и общества, граждански дружества и обединения. Липсва обаче определение какво означава „тайни и/или неформални организации и общества“ и не става ясно кои обстоятелства подлежат на деклариране, се посочва в становището.
В становището се аргументира нуждата от допълнение на проектозакона по отношение на необходимостта от администрация към главния прокурор, която да извършва значителен обем от дейности като процесуално представителство по дела, възлагане на обществени поръчки, институционални и международни отношения и др.
Вчера прокурори от Софийския апелативен район изразиха несъгласие срещу съдържащото се в проекта на Закон за съдебната власт (ЗСВ) необосновано диференциране и противопоставяне на отделните органи в системата.  
Според прокурорите по този начин се създават предпоставки за дискредитиране на прокуратурата и следствието, както и за принизяване на тяхната роля в иначе единната по замисъла на Конституцията съдебна система.
Преди дни правосъдното министерство обяви, че срокът за обществени консултации по проекта за нов Закон за съдебната власт (ЗСВ) се удължава с 20 дни – до 7 май. 
Промяната се налага вследствие на множество предложения, получени от органите на съдебната власт и съсловни организации на магистратите. Така до 7 май могат да се изразяват становища, бележки и др. по законопроекта.
Основният фокус на новия ЗСВ е осигуряването на съответствие на законодателните изменения с промените в Конституцията – създаването на Висш съдебен съвет и Висш прокурорски съвет и новото съотношение на квотите в тях; променените функции и правомощия на главния прокурор; измененията, свързани с Инспектората и др. Проектът предвижда също подобряване и ускоряване на конкурсните и атестационни процедури в съдебната власт, както и в командироването, припомнят от МП.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0 Коментари